Програма курсу по громадянській освіті для 1-4 класів «Навчаюсь. Дію. Захищаю»

1 клас

з/п

Зміст Що отримує учень
1. Я – неповторна особистість ·        описує себе, свій характер, характерні риси;

·        розуміє свою неповторність;

·        висловлює свої вподобання та захоплення;

·        пояснює різницю між цікавим та корисним;

·        усвідомлює важливість здоров’я людини.

2. Моя родина.

  Родинні традиції.

Мій рід

·        розповідає про свою сім’ю;

·        розуміє різницю між сім’єю та родом;

·        розуміє алгоритм складання родинного дерева;

·        поважає своїх родичів;

·        орієнтується в часі (було вчора; було влітку; тоді, як я був маленьким…);

·        розрізняє теперішнє, минуле і майбутнє (було – є – буде) .

3. Моє оточення ·        пояснює, що означає бути членом родини, класу, громади;

·        усвідомлює себе частиною спільноти;

·        розуміє, що таке домовленість і навіщо потрібні правила;

·        усвідомлює себе частиною природи;

·        долучається до корисних справ у родині, класі, школі.

4. Мої права та обов’язки ·        володіє елементарними знаннями про права дитини;

·        дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших осіб;

·        поважає різноманітність;

·        уміє домовлятися з однокласниками про доброчесні правила взаємодії.

5. Моя країна – Україна ·        розповідає про Україну як свою Батьківщину;

·        розпізнає державні символи та символіку України, шанобливо ставиться до них;

·        долучається до корисних справ на рівні вулиці, міста, країни.

 

 

2 клас

з/п

Зміст Що отримує учень
1. Я і мої почуття ·        знає види емоцій і вміє розпізнавати їх в поведінці людей;

·        визначає свої риси характеру, моральні якости;

·        усвідомлює, які риси характеру йому подобаються, яким він хотів би бачити себе і якими своїх друзів;

·        розуміє різницю між відвертістю, щирістю, правдивістю і справедливістю;

·        поважає права й гідність інших осіб, протидіє проявам дискримінації та нерівного ставлення до особистості

2. Моє життя – то найбільша

цінність для

мене та моєї країни

·        має уявлення про фізичне та психічне здоров’я;

·        має знання про безпечну та небезпечну поведінку;

·        усвідомлює користь рухової активності, здорового харчування та режиму дня;

·        дбає про своє здоров’я та здоров’я близьких людей;

·        знає, які існують екстрені служби, служби довіри та як до них звернутися;

·        розуміє важливість підтримки; уміє підтримати людину словом; розуміє, які дії підтримують.

 

 

 

3.

Важливість праці у житті людини ·        уміє доводити важливість природи у житті людини;

·        цінує свою працю та працю інших людей;

·        відповідально виконує посильну роботу;

·        спостерігає ставлення людей до природних об’єктів;

·        у своїй діяльності використовує алгоритми виконання певних завдань;

·        розуміє послідовність виконання завдань.

 

 

 

  4.

Чи вмієш ти спілкуватися ·        уміє аналізувати свої вчинки, поведінку;

·        розуміє позитивний та негативний вплив друзів чи знайомих;

·        уміє виокремити потрібну інформацію;

·        розуміє, як переконатися у правдивості інформації;

·        знає, що таке аргумент і які аргументи можуть вважатися переконливими.

 

 

 

5.

 

Наше історичне минуле

·         орієнтується в історичному часі, установлює послідовність подій, пояснює, як і чому люди визначають час;

·        виявляє і прогнозує суспільні (історичні) зміни;

·        орієнтується в соціальному середовищі;

·        аналізує соціальну (історичну) інформацію; запитує про те, що зацікавило; знаходить відповіді на запитання;

·        оцінює достовірність соціальної (історичної) інформації.

  

3 клас

з/п

Зміст Що отримує учень
1. Я, родина й Україна

 

·        встановлює кількість поколінь у своїй родині;

·        розуміє, як попереднє покоління впливає на наступне;

·        наводить приклади важливих для громадян України подій, пояснює, як вони впливають на життя;

·        усвідомлює власну причетність і причетність своєї родини до України.

2. Мрії та їх здійснення

 

 

·        розповідає про свої мрії та пояснює шляхи їх здійснення;

·        розуміє важливість вільного вибору;

·        розрізняє поняття: мрія – думка – слово – дія.

3. Чи соромно сумніватися?

 

·        уміє аналізувати свої вчинки, поведінку;

·        розуміє позитивний та негативний впливи друзів чи знайомих;

·        уміє виокремити потрібну інформацію;

·        розуміє, як переконатися у правдивості інформації;

·        знає, що таке арґумент і які арґументи можуть уважатися переконливими.

4. Моя гідність та повага до прав і гідності  інших

 

·        визначає свої риси характеру, моральні якості;

·        виявляє та засуджує негідну поведінку;

·         знає найефективніші методи вирішення конфлікту;

·        поважає права та гідність інших.

4 клас

з/п

Зміст Що отримує учень
1. Я і мої почуття ·        знає види емоцій і вміє розпізнавати їх в поведінці людей;

·        визначає свої риси характеру, моральні якости;

·        усвідомлює, які якости характеру йому подобаються, яким він хотів би бачити себе і якими своїх друзів;

·        розуміє різницю між відвертістю, щирістю, правдивістю і справедливістю;

·        поважає права й гідність інших осіб, протидіє проявам дискримінації та нерівного ставлення до особистості

2. Мій клас – моє оточення

 

·        здатний до самоконтролю, усвідомлює, як власний вибір та дії можуть уплинути на інших осіб;

·        дотримується правил поведінки, що стосуються життя класу;

·        аналізує проблеми класу, школи, громади, намагається знаходити варіянти їх вирішення та долучається до справ, корисних для класу, школи, громади.

3. Булінг ·        володіє поняттям «булінг» та з`ясовує причини його виникнення;

·        усвідомлює, що булінг – це неприпустиме явище;

·        сприяє запобіганню та протистоянню булінгу;

·        уміє підтримувати та співчувати жертві булінгу;

·        нетерпимий до будь-яких проявів булінгу.

4. Я у соціумі

 

·        уміє розрізняти безпеку/небезпеку;

·        володіє навичками безпечної поведінки;

·        знає правила безпечної поведінки у складних життєвих ситуаціях;

·        уміє казати «ні» у небезпечних ситуаціях;

·        дбайливо ставиться до власного здоров’я й збереження здоров’я інших людей.

5. Україна – європейська держава

 

 

·        поглиблює знання про нашу державу – Україну;

·        свідомо розуміє миролюбну політику України;

·        поглиблює знання про країни Європи;

·        розуміє важливість співпраці країн Європи у різних сферах життя;

·        усвідомлює свою важливість у розвитку країни;

·        долучається до суспільно-корисних справ держави.

Ви можете переглянути робочі зошити для 1-4 класів, “словники” для батьків, та методичні посібники для вчителів:

Робочі зошити

Методичні рекомендації для педагогів

Словники