Програма курсу по громадянській освіті для 1-4 класів «Навчаюсь. Дію. Захищаю»
1 клас
№
з/п |
Зміст | Що отримує учень |
1. | Я – неповторна особистість | · описує себе, свій характер, характерні риси;
· розуміє свою неповторність; · висловлює свої вподобання та захоплення; · пояснює різницю між цікавим та корисним; · усвідомлює важливість здоров’я людини. |
2. | Моя родина.
Родинні традиції. Мій рід |
· розповідає про свою сім’ю;
· розуміє різницю між сім’єю та родом; · розуміє алгоритм складання родинного дерева; · поважає своїх родичів; · орієнтується в часі (було вчора; було влітку; тоді, як я був маленьким…); · розрізняє теперішнє, минуле і майбутнє (було – є – буде) . |
3. | Моє оточення | · пояснює, що означає бути членом родини, класу, громади;
· усвідомлює себе частиною спільноти; · розуміє, що таке домовленість і навіщо потрібні правила; · усвідомлює себе частиною природи; · долучається до корисних справ у родині, класі, школі. |
4. | Мої права та обов’язки | · володіє елементарними знаннями про права дитини;
· дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших осіб; · поважає різноманітність; · уміє домовлятися з однокласниками про доброчесні правила взаємодії. |
5. | Моя країна – Україна | · розповідає про Україну як свою Батьківщину;
· розпізнає державні символи та символіку України, шанобливо ставиться до них; · долучається до корисних справ на рівні вулиці, міста, країни. |
2 клас
№
з/п |
Зміст | Що отримує учень |
1. | Я і мої почуття | · знає види емоцій і вміє розпізнавати їх в поведінці людей;
· визначає свої риси характеру, моральні якости; · усвідомлює, які риси характеру йому подобаються, яким він хотів би бачити себе і якими своїх друзів; · розуміє різницю між відвертістю, щирістю, правдивістю і справедливістю; · поважає права й гідність інших осіб, протидіє проявам дискримінації та нерівного ставлення до особистості |
2. | Моє життя – то найбільша
цінність для мене та моєї країни |
· має уявлення про фізичне та психічне здоров’я;
· має знання про безпечну та небезпечну поведінку; · усвідомлює користь рухової активності, здорового харчування та режиму дня; · дбає про своє здоров’я та здоров’я близьких людей; · знає, які існують екстрені служби, служби довіри та як до них звернутися; · розуміє важливість підтримки; уміє підтримати людину словом; розуміє, які дії підтримують. |
3. |
Важливість праці у житті людини | · уміє доводити важливість природи у житті людини;
· цінує свою працю та працю інших людей; · відповідально виконує посильну роботу; · спостерігає ставлення людей до природних об’єктів; · у своїй діяльності використовує алгоритми виконання певних завдань; · розуміє послідовність виконання завдань. |
4. |
Чи вмієш ти спілкуватися | · уміє аналізувати свої вчинки, поведінку;
· розуміє позитивний та негативний вплив друзів чи знайомих; · уміє виокремити потрібну інформацію; · розуміє, як переконатися у правдивості інформації; · знає, що таке аргумент і які аргументи можуть вважатися переконливими. |
5. |
Наше історичне минуле |
· орієнтується в історичному часі, установлює послідовність подій, пояснює, як і чому люди визначають час;
· виявляє і прогнозує суспільні (історичні) зміни; · орієнтується в соціальному середовищі; · аналізує соціальну (історичну) інформацію; запитує про те, що зацікавило; знаходить відповіді на запитання; · оцінює достовірність соціальної (історичної) інформації. |
3 клас
№
з/п |
Зміст | Що отримує учень |
1. | Я, родина й Україна
|
· встановлює кількість поколінь у своїй родині;
· розуміє, як попереднє покоління впливає на наступне; · наводить приклади важливих для громадян України подій, пояснює, як вони впливають на життя; · усвідомлює власну причетність і причетність своєї родини до України. |
2. | Мрії та їх здійснення
|
· розповідає про свої мрії та пояснює шляхи їх здійснення;
· розуміє важливість вільного вибору; · розрізняє поняття: мрія – думка – слово – дія. |
3. | Чи соромно сумніватися?
|
· уміє аналізувати свої вчинки, поведінку;
· розуміє позитивний та негативний впливи друзів чи знайомих; · уміє виокремити потрібну інформацію; · розуміє, як переконатися у правдивості інформації; · знає, що таке арґумент і які арґументи можуть уважатися переконливими. |
4. | Моя гідність та повага до прав і гідності інших
|
· визначає свої риси характеру, моральні якості;
· виявляє та засуджує негідну поведінку; · знає найефективніші методи вирішення конфлікту; · поважає права та гідність інших. |
4 клас
№
з/п |
Зміст | Що отримує учень |
1. | Я і мої почуття | · знає види емоцій і вміє розпізнавати їх в поведінці людей;
· визначає свої риси характеру, моральні якости; · усвідомлює, які якости характеру йому подобаються, яким він хотів би бачити себе і якими своїх друзів; · розуміє різницю між відвертістю, щирістю, правдивістю і справедливістю; · поважає права й гідність інших осіб, протидіє проявам дискримінації та нерівного ставлення до особистості |
2. | Мій клас – моє оточення
|
· здатний до самоконтролю, усвідомлює, як власний вибір та дії можуть уплинути на інших осіб;
· дотримується правил поведінки, що стосуються життя класу; · аналізує проблеми класу, школи, громади, намагається знаходити варіянти їх вирішення та долучається до справ, корисних для класу, школи, громади. |
3. | Булінг | · володіє поняттям «булінг» та з`ясовує причини його виникнення;
· усвідомлює, що булінг – це неприпустиме явище; · сприяє запобіганню та протистоянню булінгу; · уміє підтримувати та співчувати жертві булінгу; · нетерпимий до будь-яких проявів булінгу. |
4. | Я у соціумі
|
· уміє розрізняти безпеку/небезпеку;
· володіє навичками безпечної поведінки; · знає правила безпечної поведінки у складних життєвих ситуаціях; · уміє казати «ні» у небезпечних ситуаціях; · дбайливо ставиться до власного здоров’я й збереження здоров’я інших людей. |
5. | Україна – європейська держава
|
· поглиблює знання про нашу державу – Україну;
· свідомо розуміє миролюбну політику України; · поглиблює знання про країни Європи; · розуміє важливість співпраці країн Європи у різних сферах життя; · усвідомлює свою важливість у розвитку країни; · долучається до суспільно-корисних справ держави. |
Ви можете переглянути робочі зошити для 1-4 класів, “словники” для батьків, та методичні посібники для вчителів: